2013. július 24., szerda

A híres D.N.K. kenyér - paine fara framantare

...vagyis a dagasztás nélküli kenyér, ami maga a csoda. Dagasztás nélkül lyukacsos, ropogós héjú kenyér, szinte semmi munkával. Ez maga a tökéletesség.
Köszönöm Kiss Kormi, tőled inspirálódtam, igyekszem tökéletesíteni  a technikát :-)
Hozzávalók egy kis cipóhoz:
50 dkg liszt
1,5 dkg friss élesztő (vagy 3,5 gr porélesztő)
1 púpozott kiskanál só
4 dl langyos víz (vagy tejsavó)
1 nagy zárható tetejű műanyag doboz (vagy veder, vagy akármi más)
1 fedeles edény a sütéshez: kacsasütő, tűzálló üvegedény, vastag falú lábas-fazék



Morzsoljuk a kelesztőedény aljára  az élesztőt, szórjuk rá a sót, szitáljuk hozzá a lisztet és öntsük a vizet. Kézzel tessék-lássék módon vegyítsük össze a a hozzávakókat, épp csak annyira, hogy a liszt mindenhol átázzon, majd tegyük rá az edényre a tetőt.
6-10-12 óra pihentetés után borítsuk erősen lisztezett felületre (vigyázzunk, elég híg a massza) és picit húzgáljuk szét, majd fentről le, lentről fel, jobbról balra, balról jobbra hajtogassuk be.
Takarjuk be tiszta törlőruhával   és  pihentessük 30 percet, majd ismételjük meg a húzgálást-hajtogatást. Éles késsel, szikével, vagy ollóval vágjunk 3-4 csíkot a tetejébe. Pihentessük addig, amíg az akkor bekapcsolt sütő tűzforróra nem melegszik (kb 30 perc). Ajánlott 240-250 C fok. A sütőbe ne felejtsük el betenni a sütőedényt is!
A tésztagombócot helyezzük a forró sütőedénybe  (figyelem, ne égessük meg magunkat), vágjuk meg a tetejét pengével vagy ollóval, majd süssük 40-45 percig fedő alatt.
Végezetül a fedőt leemelve  a cipóról süssük ropogós-pirosra (kb 10-15 perc).
Paine fara framantare:
500 g faina
15 g drojdie proaspata
1 lingurita sare
400 ml apa sau zer
Amestecam intr-o cutie mare  cu capac drojdia cu apa, cu faina si sarea doar cat sa fie omogena, nu este necesara framantarea. Punem recipientul in loc racoros (camara) o noapte intreaga. Aluatul isi tripleaza volumul, sa alegem recipientul corect!
Dupa minim 8 ore de dospire la rece rasturnam aluatul crescut pe o suprafata pudrata cu multa faina, o intindem bine cu mana si o impaturim de sus in jos-de jos in sus-din dreapta spre stanga-din stanga spre dreapta.  Acoperim aluatul cu un servet de bucatarie si lasam 30 minute. Repetam intinderea-inpaturirea. Intre tip incalzim cuptorul la 230-240 grade C, in care sa nu uitam sa asezam si vasul cu capac in care dorim sa coacem painea. Punem painea in vasul fierbinte (sa avem grija sa nu ne ardem la mana), crestam adanc aluatul cu o lama sau taiem de cateva ori in aluat cu o foarfeca mare, acoperim si coacem cca. 40 minute, reducem temperatura la cca 220 grade C, dupa care scoatem capacul si mai lasam la copt 10-15 minute. Nu este nevoie de hartie de copt, daca suprafata aluatului este bine pudrata cu faina, daca vasul de copt este destul de fierbinte painea nu se lipeste. Pentru copt paine putem folosi vas de ceramica, de fonta, sau orice alt vas termorezistent cu capac cu capacitate intre 2,5 l - 3 l.
In aluat putem pune seminte de chimen, ceapa calita, masline taiate, nuci prajite etc.


 

13 megjegyzés:

  1. Ahhh...köszönöm a kiemelést. További sok szép kenyérsütést, mert ha elsőre jó lett, és tetszik a kenyér állaga, akkor függőséget tud okozni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kevés nálunk a kenyérfogyasztás, de akkor legalább jót s jól együnk, nem???

      Törlés
  2. Sütésre ajánlanád a római tálat vagy egy jénait?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan, de nem tudom (de megérdeklődöm), hogy be kell-e a rómait előtte áztatni?

      Törlés
    2. Utánaolvastam, lehet, de figyelem, a sütőedényeket a hideg sütőbe kell tenni, hogy lassan melegedjenek fel, ellenkező esetben eldurranhatnak. Amint láttam, a római tálat nem áztatják, de esetenként kibélelik sütőpapírral. Én egy vastag falú inox fazékban sütöttem a kenyérkémet, nem kellett alá semmi, egy-kettőre kiborult belőle, nem ragadt le.

      Törlés
  3. Hogy hideg sütbe teszem a rómait v a jénait az alap, szoktam őket használni, és olyankor a rómait mindig beáztatom sütés előtt. Eddig kenyeret nem, csak húst és zöldségeket sütöttem benne. Ki kellene próbálnom ezt a kenyérreceptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Várom a beszámolót, nekem most pihen a következő sütésrevaló :-)

      Törlés
  4. Szia! Mitől függ, hàny órát kell keleszteni? A másik kérdésem az, hol kelesszem? Elég a konyhapulton hagyni vagy melegebb helyet kíván? Nagyon klasszak az èteleid. Most találtam meg a blogodat, vasárnapi ebédötlet utàn kutakodva. :) jól itt is ragadtam. :)

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Szia! Mitől függ, hàny órát kell keleszteni? A másik kérdésem az, hol kelesszem? Elég a konyhapulton hagyni vagy melegebb helyet kíván? Nagyon klasszak az èteleid. Most találtam meg a blogodat, vasárnapi ebédötlet utàn kutakodva. :) jól itt is ragadtam. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek örvendek, mármint, hogy tetszik a blogom. Nekem is :-) . Én a kamrában kelesztem, tehát nem túl meleg helyen. Másnál azt olvastam, hogy a hideg sütőben, éjszaka. Én este keverem be és másnap reggel sütöm, de volt, hogy 6 óra kelesztés után is szuper lett a kenyérke. Írj, ha valamit elkészítettél, kiváncsi vagyok a véleményedre.

      Törlés
    2. Ez valami fantasztikus! Csak 4 órám volt kelesztésre, a lisztem meg közönséges finomliszt volt. De így is kívül ropogós, belül puha, lukacsos. És nincs élesztős mellékíze! Lefotóztam, de nem látok lehetőséget a feltöltésre. Hálás köszönet!!!!

      Törlés
    3. Ha szeretnéd, akkor küld el a fotót sildiko1@gmail.com címre. A blogomon nem lehet fotót megosztani, de szívesen kiteszem a fotódat. Örvendek, hogy ízlett. :-)

      Törlés