2013. július 24., szerda

A híres D.N.K. kenyér

...vagyis a dagasztás nélküli kenyér, ami maga a csoda. Dagasztás nélkül lyukacsos, ropogós héjú kenyér, szinte semmi munkával. Ez maga a tökéletesség.
Köszönöm Kiss Kormi, tőled inspirálódtam, igyekszem tökéletesíteni  a technikát :-)
Hozzávalók egy kis cipóhoz:
50 dkg liszt
1,5 dkg friss élesztő (vagy 3,5 gr porélesztő)
1 púpozott kiskanál só
4 dl langyos víz (vagy tejsavó)
1 nagy zárható tetejű műanyag doboz (vagy veder, vagy akármi más)
1 fedeles edény a sütéshez: kacsasütő, tűzálló üvegedény, vastag falú lábas-fazék



Morzsoljuk a kelesztőedény aljára  az élesztőt, szórjuk rá a sót, szitáljuk hozzá a lisztet és öntsük a vizet. Kézzel tessék-lássék módon vegyítsük össze a a hozzávakókat, épp csak annyira, hogy a liszt mindenhol átázzon, majd tegyük rá az edényre a tetőt.
6-10-12 óra pihentetés után borítsuk erősen lisztezett felületre (vigyázzunk, elég híg a massza) és picit húzgáljuk szét, majd fentről le, lentről fel, jobbról balra, balról jobbra hajtogassuk be.
Takarjuk be tiszta törlőruhával   és  pihentessük 30 percet, majd ismételjük meg a húzgálást-hajtogatást. Éles késsel, szikével, vagy ollóval vágjunk 3-4 csíkot a tetejébe. Pihentessük addig, amíg az akkor bekapcsolt sütő tűzforróra nem melegszik (kb 30 perc). Ajánlott 240-250 C fok. A sütőbe ne felejtsük el betenni a sütőedényt is!
A tésztagombócot helyezzük a forró sütőedénybe  (figyelem, ne égessük meg magunkat), majd 40-45 percig fedő alatt süssük meg.
Végezetül a fedőt leemelve  a cipóról süssük ropogós-pirosra (kb 10 perc).



 

13 megjegyzés:

  1. Ahhh...köszönöm a kiemelést. További sok szép kenyérsütést, mert ha elsőre jó lett, és tetszik a kenyér állaga, akkor függőséget tud okozni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kevés nálunk a kenyérfogyasztás, de akkor legalább jót s jól együnk, nem???

      Törlés
  2. Sütésre ajánlanád a római tálat vagy egy jénait?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan, de nem tudom (de megérdeklődöm), hogy be kell-e a rómait előtte áztatni?

      Törlés
    2. Utánaolvastam, lehet, de figyelem, a sütőedényeket a hideg sütőbe kell tenni, hogy lassan melegedjenek fel, ellenkező esetben eldurranhatnak. Amint láttam, a római tálat nem áztatják, de esetenként kibélelik sütőpapírral. Én egy vastag falú inox fazékban sütöttem a kenyérkémet, nem kellett alá semmi, egy-kettőre kiborult belőle, nem ragadt le.

      Törlés
  3. Hogy hideg sütbe teszem a rómait v a jénait az alap, szoktam őket használni, és olyankor a rómait mindig beáztatom sütés előtt. Eddig kenyeret nem, csak húst és zöldségeket sütöttem benne. Ki kellene próbálnom ezt a kenyérreceptet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Várom a beszámolót, nekem most pihen a következő sütésrevaló :-)

      Törlés
  4. Szia! Mitől függ, hàny órát kell keleszteni? A másik kérdésem az, hol kelesszem? Elég a konyhapulton hagyni vagy melegebb helyet kíván? Nagyon klasszak az èteleid. Most találtam meg a blogodat, vasárnapi ebédötlet utàn kutakodva. :) jól itt is ragadtam. :)

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Szia! Mitől függ, hàny órát kell keleszteni? A másik kérdésem az, hol kelesszem? Elég a konyhapulton hagyni vagy melegebb helyet kíván? Nagyon klasszak az èteleid. Most találtam meg a blogodat, vasárnapi ebédötlet utàn kutakodva. :) jól itt is ragadtam. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek örvendek, mármint, hogy tetszik a blogom. Nekem is :-) . Én a kamrában kelesztem, tehát nem túl meleg helyen. Másnál azt olvastam, hogy a hideg sütőben, éjszaka. Én este keverem be és másnap reggel sütöm, de volt, hogy 6 óra kelesztés után is szuper lett a kenyérke. Írj, ha valamit elkészítettél, kiváncsi vagyok a véleményedre.

      Törlés
    2. Ez valami fantasztikus! Csak 4 órám volt kelesztésre, a lisztem meg közönséges finomliszt volt. De így is kívül ropogós, belül puha, lukacsos. És nincs élesztős mellékíze! Lefotóztam, de nem látok lehetőséget a feltöltésre. Hálás köszönet!!!!

      Törlés
    3. Ha szeretnéd, akkor küld el a fotót sildiko1@gmail.com címre. A blogomon nem lehet fotót megosztani, de szívesen kiteszem a fotódat. Örvendek, hogy ízlett. :-)

      Törlés