2011. október 21., péntek

Zakuszka az ősz gyümölcseivel- zacusca cu fructe

Cristi kollegám anyukája bonchidai román falusi asszony, legnagyobb meglepetésemre gyümölcsös zakuszkát készített a fiának, aki amúgy kákabelű, kényesgyomrú ember. Tőle "loptam" a receptet, mondanom sem kell, cseppet sem bántam meg. Életemben ilyen finom zakuszkát még nem ízleltem, gyomrom ettől nem ég, a sós-savanyú-édeskés íz felülmúl mindent. 




3 kiló paprikát megsütöttem, mepucoltam, turmixoltam, közben jó másfél kiló hagymát összedaraboltam és fél liternyi olajon megdinszteltem. Amíg a hagyma üvegesedett, a paprika sült, addig meghámoztam és a reszelő nagy lyukán lereszeltem 4 birsalmát.  4 almát és 4 körtét csak reszeltem, nem hámoztam. Amikor a hagyma csillogóra fényesedett, rázuhintottam a reszelt gyümölcsöket és gyakori kevergetés mellett párolgattam tovább. Sóztam, borsoztam, babérleveleztem a masszát, ráöntöttem a paprikapasztát, felöntöttem egy liter paradicsomlével és gyakori kevergetés mellett vagy jó órácskát, mésfelet  főzögettem. Közben gyakran kóstolgattam, végezetül hozzáöntöttem 2 kanál fehérborecetet is. Sóból ízlés szerint, borsból legalább 10 grammot, babérlevélből minimum 10 levelet. Alaposan kimosott, mikróban 3-4 percig megforgatott üvegekbe töltöttem, vizesdunszt, szárazdunszt, aztán fel a kamra polcaira, persze jó párat megcímkézve a barátoknak. 


Zacusca cu fructe de toamna

3 kg de ardei gras rosu (sau capia)
1,5 kg de ceapa
500 ml ulei
4 gutui mari
4 mere mari
4 pere mari
1 l de bulion
sare
piper
10 foi de dafin
2 linguri de otet
Coacem la cuptor ardeii grasi, le curatam si le maruntim cu mixerul.
Taiem ceapa cuburi mici si il calim cu uleiul, amestecand din cand in cand, pana devine sticlos.
Razuim fructele spalate (dar necuratate de coaja) pe razatoarea cu gaura mare si adaugam la ceapa calita, continuam sa calim amestecand ocazional.
Adaugam foile de dafin, sarea, piperul, pasta de ardei si bulionul si il mai fierbem cca. 1 ora, 1 ora 30 minute, pana se ingroasa. Atentie, sa nu se prinda de fundul vasului. Cand e gata punem otetul.
Umplem borcanele spalate si uscate bine, punem capacele si le asezam intr-un vas cu apa, fierbem cca. 15 minute, dupa care le punem intr-un loc cald, sub paturi si plapuma. Se lasa sa se raceasca pana la 24 ore.
In cazul in care nu aveti camara buna, puteti pune cate un varf de conservant deasupra inainte sa inchideti borcanele, astfel cu siguranta nu se va strica.




7 megjegyzés:

  1. Almával készítettem éveken át, mi is imádtuk! Aztán az utóbbi két évben egyszerűen annyi egyéb teendőm volt, hogy még a zakuszkafőzés sem jött össze. Ilyen vegyes gyümölcsöst még nem ettem, de isteni lehet, biztos vagyok benne.

    VálaszTörlés
  2. Istenem, a mai nap fénypontja volt! És csak az üres üveget tudtam volna elcsenni, így "kénytelen" voltam megkeresni nálad a receptet. :D Ez nagyon-nagyon finom!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dina, 100-as tételben készítem a barátaimnak ősszel, mindenki nagyon szereti!

      Törlés
  3. S Hencidától Bonchidáig folyt a sárga lé...
    Ismered azt: A "román" néni elmegy a piacra, s kér egy "nájlon pungát"
    Vennék "vinétát", "árdéjt", s "murkot", hogy zakuszkát főzzek...
    Vajon kiszolgálták-e "Magyarban"?

    VálaszTörlés
  4. PS. Persze "borkánt" is kért, amibe eltehesse!

    VálaszTörlés