2011. december 17., szombat

ZSENDICÉS SALÁTALEVES

Ma délelőtt a piacon tejet szerettem volna vásárolni, ott árul egy asszony hatalmas inoxtartalyokból friss főtlen tejet. Amikor onnan vásárlok, valahogy olyan érzésem van, hogy valódi tejet iszok, nem UHT, nem pasztőrizált, mág csak fel sincs főzve, finom és habos mintha akkor csorgatták volna ki a (fém)tehéntőgyből!




Akkor pillantottam meg az üveget a zsendicével. A zsendice nem más mint tejsavó, amely sok ásványi anyagot, zsírt és tejcukrot tartalmaz. Megsavanyítva és felmelegítve a tejsavó kicsapódik és egy aludttej szerű savanykás folyadék lesz belőle, a zsendice. Ebből főzik a híres bálmost, de levesek savanyítására is használják, Erdélyben főképp salátaleves készül belőle.




Vettem tehát én is két szép fej salatát és fél liter zsendicét!


Felkockáztam és zsírjára sütöttem, pirítottam tenyérnyi füstölt szalonnát. Amikor már majdnem füstölt a szalonnazsír, rádobtam 7-8 cikk zúzott fokhagymát, majd egy kavarintás után felöntöttem 2,5 liter vízzel.









Amikor a víz forrni kezdett beleszórtam a megmosott és felvágott salátaleveleket. 
ztam, borsoztam a levest és körülbelül 10 percig főztem. Akkor beleöntöttem fél liter zsendicét (megpróbálhatjátok zsíros aludttejjel, ha nincs zsendicétek) és amikor ismét forrni kezdett folytonos keverés mellett beleöntöttem két, villával lazán  felvert egész tojást. Ettől a leves olyan rongyosszerű lett! Végezetül megszórtam egy nagy csokor aprított kaporral és lezártam a tüzet. 
Enyhén savanykás, üdítő leves lett belőle. 



Feleim, vegyetek és egyetek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése