2012. június 18., hétfő

MAJONÉZES GOMBA és lenmagos spangli

Sztorival kezdem, akit nem érdekel, az ugorjon lejjebb, ahol a recept van. Meg szeretném magyarázni ezt a spanglit. A beolvadás, a nemtörődömség, a hanyagság, a jobb érvényesülésben való  hamis hit hatására sokan nem ismerik, nem tanulják (tanítják) és nem használják (használtatják) helyesen anyanyelvüket. S ezt nemcsak anyaországon kívűli magyarokra értem.
A spangli is egy olyan ismerőstől származik, aki roppant helytelenül beszélt magyarul: a sós stanglinak spanglit mondott, a spagettinek spagetlit, ő jatt helyett jachtot osztogatott s amikor a csóró anyjáról beszélt, akkor csórét mondott. Fuldokoltunk a röhögéstől amint elképzelük a tisztességben megőszült kis öregasszonyt pucéran.  Remélem senkit nem sértettem meg ezekkel az emlékekkel, az ismerős sajnos már nem él, csak az emlékeinkben. S azt hiszem, akkor halunk meg véglegesen, amikor már nem beszélnek rólunk.


Lássuk azt a majonézes gombát:
30 dkg csiperkét szűrő alatt megmostam, lecsepegtettem és feldaraboltam, nem túl apróra.
3 szál zöldhagymát felkarikáztam, dinsztelni tettem 4 kanál olajra, majd amikor már üvegesen csillogott, akkor hozzáadtam a gombát, sóztam és lefedve, néha-néha megkevergettem s puhára, de nem szétfövőttre pároltam. Szűrőbe tettem, hogy a fölösleges folyadéktól megszabadítsam és kihűtöttem. Ezt Gy. Emőkétől tanultam, tényleg finomabb, mint csak megfőzni a gombát...


Közben egy tojás sárgájából, egy kiskanál mustárból és 1,5 dl olajból finom majonézt kevertem. Sóztam, borsoztam, citromlével és 5 kanál joghurttal lazítottam, majd összekevertem a gombával. Végezetül apróra vágott kaprot és zöldpetrezselymet elegyítettem bele.
Lenmagos spanglival, bocsánat, stanglival ettem s mellé egy pohár hideg tejet kortyolgattam.
Kell-e ennél finomabb?


Feleim, vegyetek és egyetek!





4 megjegyzés:

  1. A spangli rokona a karizeles szemlics, amit hajdan volt százados elvtársunk kért a buffetben, miközben 6. Lenintől idézett (V.I. Lenin a gyengébbek kedvéért!)

    A recept is jó ám! Valószínűleg el is készítem!

    VálaszTörlés
  2. A storiid azt hiszem mindekit erdekeænek!!! Az a receptjeid cherrytopja :))))

    VálaszTörlés