2012. június 6., szerda

SZILVAÍZES GOMBÓC

Ez a gombóc valódi szilvaízzel készült, olyan rézüstben főttel, cukor nélkülivel, olyannal, amit kalákába gyűlve készítenek a barátok, a családtagok. Összeverbuválódnak egy őszi napon, kipukkantgatják a szilvák magját, keverik, keverik és órák hosszat főzik a szabadban gyújtott tűzön. A végeredmény egy vastag, picit füstös ízű lekvár, amit aztán mázas szilkébe gyömöszölnek és papírral fednek le.
Ezt a finomságot Tantum Jenő barátomtól kaptam, cserébe készítettem neki egy adag szilvaízes derelyét.



Megfőztem egy fél kiló krumplit, megtakarítottam és krumplinyomón alaposan széttörtem. Picit megztam, hagytam kihűlni s összegyúrtam 1 tojással, diónyi libazsírral és annyi liszttel, amennyit felvett. Tudom, ettől az "amennyit felvesztől" sokan mennek a falnak, a lényege az, hogy a tészta gyúrása közben folyamatosan adagoljuk a tésztához a lisztet addig, amíg nem ragad. A liszt mennyisége olyan 18-20 dkg körüli. A gyúrást legalább 4-5 percig folytassuk, állandóan szórva alá a lisztet. Ha túl kevés a liszt, akkor szétfő a gombóc, ha túl sok, akkor kemény lesz.  
Félcenti vastagságúra nyújtottam, 8X8cm-es kockákra vágtam, mindegyik kocka közepére tettem egy kiskanál szilvaízet és szépen gombocókká alakítottam, gömbölyítettem. 
Enyhén sós vízben 2 részletben puhára főztem, olajban pirított prézlibe kevertem.
Ebből a mennyiségből 24 darab nagyon finom gombóc készült.
A megmaradt szilvaízet vízzel felhígítottam, mézzel édesítettem, konyakkal öntöztem és átforraltam, ezzel a szósszal locsoltam meg a gombócokat. 
Remélem ízlett neked is kicsi Réka!



Feleim, vegyetek és egyetek!

3 megjegyzés: